top of page
חיפוש

חוסן נפשי בעת מלחמה

אז מהו חוסן נפשי בעצם ?


חוסן נפשי הוא היכולת שלנו להתמודד עם מצבי אי וודאות , משברים וקושי .

ללמוד לתפקד בתוך הסיטואציה ובסופו של דבר אף לצמוח מהם .

מאז ה7.10 כולנו כפרטים וכעם מתמודדים עם קושי עצום שמשפיע על כל תחומי חיינו .

במאמר אתן כלים שיוכלו לעזור לכם להתמודד טוב יותר עם המצב ולפתח חוסן נפשי .

ראשית חשוב להבין שחוסן הוא דבר נרכש, מהרגע שאנו נולדים אנו מפתחים חוסן,

גם בגן הילדים כאשר מישהו חוטף לנו צעצוע אנו נדרשים לחוסן נפשי .

החוסן הנפשי נבנה במהלך החיים אך יש טכניקות ואסטרטגיות שאנו יכולים לאמץ על מנת לפתח חוסן נפשי חזק יותר .




אחד המודלים המועילים לפיתוח חוסן נפשי הינו מודל גשר מאח"ד

למודל 6 מרכיבים שכאשר מאמצים את האסטרטגיות האלה מצליחים להתמודד טוב יותר עם הסיטואציה בדיוק כמו עכשיו .


אז מהם 6 האסטרטגיות ?

1. גוף – אחד הדברים החשובים ביותר הוא לעשות דברים עם הגוף , למה דווקא דברים עם הגוף? מבחינת המוח שלנו כשאנו מרגישים "מאוימים" יש לנו 3 דרכי התמודדות הילחם , ברח וקפא על מנת להוציא את המוח מהממצב הזה עלינו לעשות פעולות עם הגוף , כגון ספורט או נשימות ,אפילו דברים קטנים כמו לרקוד או להתנענע בסלון עם מוסיקה , לעשות הליכה, לאפות לבשל או לסדר את הבית ולשתות מים .

עבודה עם הגוף מרגיעה את המערכת ומאפשרת הורדת הסטרס.


2. שכל - אסטרטגיה נוספת להתמודדות הוא שימוש בחשיבה קוגניטיבית – הרעיון הוא להשתמש בשכל לאסוף מידע רלוונטי על המציאות, לפתור בעיות, להשתמש בלמידה מניסיון וחיפוש אלטרנטיבות, לבנות תוכניות, להבין את המצב במונחים של היגיון, להכניס סדר ולבנות סדרי עדיפויות.

חשוב להשתמש בשכל על ידי חשיבה חיובית , שימו לב שאתם רותמים את השכל לטובתכם .


3. רגש – על מנת להפחית את הסטרס יש להשתמש בדרכים יצירתיות על מנת לנקז את הרגש , ציור, כתיבה , ריקוד, שירה ואפילו אפיה, סריגה או כל דרך שעוזרת לשחרר את הרגש . כאשר הרגש שלנו מתנקז החוצה אנו נחווה הורדת סטרס ועליה בחוסן הנפשי .


4. מערכת אמונות – אחד הדברים שחשוב לעבוד עליהם הינו מערכת אמונות בריאה שמשרתת אותנו , אדם שיש לו מערכת אמונות טובה , כגון הכל בסוף יתהפך לטובה יכול להתמודד טוב יותר עם המצב , הכוונה כאן אינה אמונה דתית , אלא אמונה ומשמעות שמקדמת אותנו , אמונה שמאפשרת לנו תקווה וחוסן נפשי , בדקו איזה אמונות יש לכם וחזקו אמונות שיקדמו אתכם.

5. חברה – אחד הדברים החשובים הוא להקיף את עצמכם בחברים ומשפחה שעוזרים לכם להתמודד , לא סתם כל כך הרבה אנשים הולכים להתנדב בימים אלו , גם הרצון לתת ולתרום ולעזור אך גם העובדה שאנו מקיפים את עצמינו באנשים . ככל שנהיה יותר עם אנשים ופחות לבד כך קל יותר להתמודד.

חשוב לשתף בקשיים , לבקש עזרה ואף להיעזר במטפלים, כל אלו עוזרים להפחית את הסטרס ולהעלות את החוסן הנפשי.


6. דמיון – ריתמו את הדמיון לטובתכם , הדימון יכול מאוד לסייע לנו , שימוש בדמיון , באינטואיציה וביצירתיות יכול לעזור לנו לפתור הרבה דברים ולהתמודד טוב יותר ולהגדיל את החוסן הנפשי . שימו לב שהדמיון שלנו הוא חרב פיפיות כלומר אנו יכולים גם לדמיין דברים גרועים מאוד , עצרו את הדמיונות המפחידים וחישבו על דברים טובים ומחזקים .


מאחלת לכולנו ימים שקטים וטובים יותר.



56 צפיותתגובה 1
bottom of page